Żurek wegański na domowym zakwasie czyli Zupowy Wtorek odc.90

Nie ma świąt wielkanocnych bez żurku! tak sobie pomyślałam planując tegoroczne gotowanie. Próbowałam wyobrazić sobie smak żuru robionego bez wędzonki i kiełbasy i o dziwo nie miałam z tym problemu. 
Od razu wiedziałam, że spróbuję wędzony posmak uzyskać używając wędzonej papryki :)
Efekt był co najmniej zadowalający!!!


Żurek wegański na domowym zakwasie

zakwas:
3-4 łyżki mąki żytniej pełnoziarnistej
2 szkl. przegotowanej, letniej wody
2 ząbki czosnku
skórka z chleba razowego na zakwasie

Składniki zakwasu mieszamy w słoiku i nakrywamy ściereczką. Odstawiamy w temperaturze pokojowej na ok 5 dni. Codziennie mieszamy.


wywar:
2 l. wody
2 marchewki
pietruszka
2 łodygi selera
osmalona nad palnikiem cebulka
2 ziela angielskie i listek laurowy
kilka ziaren czarnego pieprzu

Warzywa kroimy na spore kawałki i podsmażamy na łyżce oleju. Zalewamy wodą, zagotowujemy i pyrkoczemy ok 2 godzin. Gdy warzywa są miękkie a wywar już sporo odparował, wyjmujemy warzywa.

żurek:
3 spore ziemniaki
łyżka majeranku
łyżeczka wędzonej papryki
szalotka


Szalotkę siekamy i podsmażamy na łyżce oleju. Wsypujemy paprykę i smażymy chwilę by zaczęła mocno pachnieć.
Do wywaru warzywnego wrzucamy obrane i pokrojone w sporą kostkę ziemniaki, gotujemy aż będą miękkie, dolewamy zakwas, dodajemy cebulkę podsmażoną z papryką i dodajemy majeranek, ew. możemy dodać pokrojone warzywa z wywaru.
Całość pyrkoczemy ok 5-7 minut. Doprawiamy solą wg własnych preferencji i podajemy!

Komentarze

  1. bardzo lubię wędzoną paprykę i często jej uzywam :) do zurku nie dodawałam ...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. ja wcześniej też nie dodawałam :) a lubię BARDZO!

      Usuń

Prześlij komentarz

Za wszystkie słówka od Was dziękuję :) a za weryfikacje przepraszam, spamerzy nie dają mi żyć :(

Zimowy pilaw z pęczaku - na wizji

Popularne posty