Warstwowa Śledziowa i Strucla Makowa

I wczoraj, i dzisiaj działałam w kuchni. Tym razem zdecydowanie świątecznie. Po sprzątnięciu łazienki zabrałam się za robienie sałatki śledziowej. Przezornie wieczorowa porą ugotowałam ziemniaki i buraki a także jaja, które niestety zostały pożarte przez moje dwa głodomorrry. Włożyłam więc znowu rano jaja do garnuszka i się gotowały na twardo gdy ja kroiłam i siekałam. Potem przyszła pora na ćwikłę oraz dwa chleby dla koleżanki a na końcu Strucle makowe. 
Wszystko udało się wyśmienicie także sprzątanie kuchennych sanitariatów. Wreszcie usiadłam i zapraszam na małe co nieco wprost z wiewiórowego azylu.


WARSTWOWA SAŁATKA ŚLEDZIOWA Z BURACZKAMI

3 filety marynowanego śledzia
3 średnie ziemniaki, ugotowane
1 średni burak, ugotowany
2 konserwowe ogórki
1 dymka, może być ze szczypiorkiem
1 jajko na twardo
majonez, ok. 4 łyżek
sól, pieprz

Śledzia kroimy w kostkę, podobnie ziemniaki. Ogórki i cebulkę siekamy jak najdrobniej. Buraka obieramy i ścieramy na grubej tarce, jajko na drobnej.
W misce, najlepiej przezroczystej, układamy warstwowo w następującej kolejności:

śledzie
łyżkę majonezu
ziemniaki
łyżkę majonezu
ogórka wymieszanego z cebulką
łyżkę majonezu
buraki
łyżkę majonezu
jajko
solimy i pieprzymy

Wkładamy do lodówki na kilka godzin. Jemy nabierając od samego dołu :)





STRUCLA MAKOWA

masa makowa (proporcja na dwie strucle):
400 g maku 
10 łyżek cukru
70 g margaryny
cukier waniliowy
2 białka
200 g rodzynek
skórka pomarańczowa ok. 3 łyżek
orzechy laskowe lub migdały ok. 100 g
1/2 aromatu migdałowego

Mak zalewamy wodą, gotujemy aż da się rozetrzeć w palcach. Odcedzamy i mielimy dwukrotnie. Margarynę roztapiamy na patelni, dodajemy mak, cukier, rodzynki i pokrojone orzechy lub migdały. Wszystko smażymy ok. 10 min. Kiedy masa nieco przestygnie dodajemy ubite na sztywno białka, aromat migdałowy i mieszamy. 

ciasto: 
500 g mąki
130 g margaryny
10 łyżek cukru
1szkl. mleka
3 żółtka
50 g drożdży
olejek waniliowy
szczypta soli,

Drożdże rozcieramy z 1 łyżką cukru, dolewamy kilka łyżek ciepłego mleka i wsypujemy kilka łyżeczek mąki ok.5, wszystko dokładnie mieszamy i odstawiamy w ciepłe miejsce do wyrośnięcia. 
Do miski przesiewamy mąkę, dodajemy szczyptę soli, wlewamy wyrośnięty zaczyn i resztę ciepłego mleka. Następnie ucieramy żółtka z pozostałym cukrem i też dodajemy do mąki. 
Wszystko wyrabiamy aż zacznie odchodzić od miski i od ręki, u mnie ok. 10 min. Dodajemy stopiony i dosyć ciepły tłuszcz, i dalej wyrabiamy aż ciasto wchłonie tłuszcz. 
Odstawiamy w ciepłe miejsce do wyrośnięcia. Kiedy podwoi swoją objętość dzielimy na dwie części i rozwałkowujemy na prostokąty. 
Ja w czasie gdy ciasto sobie pracuje na ogół kończę prace nad makiem.
Mak rozkładamy równomiernie na rozwałkowane ciasto ok. 2 cm od dłuższego boku i zwijamy wzdłuż krótszego. Przekładamy na natłuszczona blaszkę, lub na papier do pieczenia, szwem do dołu i odstawiamy w ciepłe miejsce do wyrośnięcia na ok. 45 minut.
Wstawiamy do piekarnika nagrzanego do ok. 160 st.C i pieczemy ok. 50 min. Po upieczeniu lukrujemy. 


A gdy przylepka zapowiada się tak jak na powyższym zdjęciu chyba nie może być to zła strucla???

Komentarze

  1. mniammm zjadlabym sobie takie śledziki tak mi sie podobają że nie wiem czy jutro z rana nie pobiegne do sklepu i chyba zrobie;)))
    Wesołych świat!!!

    OdpowiedzUsuń
  2. uwielbiam te śledziki, u mnie się zowią śledzie pod pierzynką. Wesołych świąt!

    OdpowiedzUsuń
  3. same dobroci:) a ja chetnie siegnelabym po salatkowego sledzika:)

    OdpowiedzUsuń
  4. Wiewióro, wszystkiego dobrego dla Waszej czwórki:) Dużo spokoju i mnóstwo czasu dla siebie:)) Uściski ślę:)

    OdpowiedzUsuń
  5. Za oknem ciemno,
    cichutko puszyste ścielą się płatki.
    Niech serca się z sercem podzielą
    jak wigilijnym opłatkiem.

    Muffingirl

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Za wszystkie słówka od Was dziękuję :) a za weryfikacje przepraszam, spamerzy nie dają mi żyć :(

Zimowy pilaw z pęczaku - na wizji

Popularne posty