Kolacja dla Małżona czyli Kapusta z grzybami i innymi dodatkami oraz ciasto pomarańczowe

Nie mam pomysłów na to co dla Małżona gotować tak by mu smakowało. Kapustę lubi więc postanowiłam pierwszy raz w życiu zrobić coś na kształt bigosu. Nie chcę absolutnie rywalizować z bigosem wzorcowym czyli teściowej ale mi bardzo efekt końcowy odpowiada. Wszystkie składniki miałam w domu i może też stąd ten pomysł a na deser ciasto pomarańczowe.


KAPUSTA Z GRZYBAMI I INNYMI DODATKAMI

350 g kapusty kiszonej (z marchewką) przepłukanej pod wodą
solidna garść suszonych grzybów
mała cebulka pokrojona w piórka
3 suszone śliwki drobno pokrojone
100 ml wina (u mnie półwytrawnego, różowego)
1 listek laurowy, 2 ziela angielskie, 1/2 łyżeczki kminku
sól, pieprz
2 łyżki oleju
200 ml wody
opcjonalnie: 100 g wędzonego boczku pokrojonego w kostkę

Grzyby płuczemy porządnie w wodzie, zalewamy szklanką wrzątku i pod przykryciem moczymy ok. godzimy. Po tym czasie wyjmujemy je do miseczki wraz z wywarem tak by to co mętne na dnie zostało w garnuszku. Zanieczyszczenia wylewamy, garnuszek płuczemy i wkładamy do niego z powrotem grzyby z wywarem. Gotujemy ok. 40 minut aż do wyparowania płynu i miękkości grzybów.
Kapustę wkładamy do garnka wraz z 1 łyżką oleju, 100 ml wody i przyprawami. Przykrywamy i dusimy mieszając od czasu do czasu ok. 30 minut.
Na patelni podsmażamy cebulkę i ew.boczek. Dodajemy je do kapusty razem ze śliwkami oraz posiekanymi grzybami. Podlewamy winem. Dusimy pod przykryciem ok. 45 minut do godziny. Należy często mieszać by kapusta się nie przypaliła. Jeśli zachodzi taka potrzeba należy podlać wodą i doprawić sola oraz pieprzem.


To ciasto intensywnie pomarańczowe "chodziło" za mną już od jakiegoś czasu. W weekend zakupiłam cytrusy a dzisiaj korzystając z lepszego samopoczucia córci i grzeczności kota postanowiłam je upiec. Mam nadzieję, że będzie bardzo aromatyczne i zasmakuje nie tylko mi. A przy okazji wypróbuję moją nową wypasioną keksówkę.


CIASTO POMARAŃCZOWE Z CYTRUSOWYM LUKREM

2 pomarańcze
1 cytryna
175g jasnobrązowego cukru (u mnie pół na pół zwykły i trzcinowy)
175g niesolonego masła, plus ekstra do formy (u mnie masło roślinne)
175 g mąki pszennej
1,5 łyżeczki proszku do pieczenia
3 jajka
100g cukru pudru

Wyszorowane w ciepłej wodzie pomarańcze obieramy ze skórki, którą następnie kroimy w cieniutkie paski. Z pomarańczy i cytrusów wyciskamy sok (łyżkę płynu odstawiamy na bok). Wlewamy sok do rondelka, dodajemy skórkę i ok.100 ml wody. Następnie dodajemy 50 g cukru i na małym ogniu gotujemy powoli skórki aż do niemal zupełnego wyparowania wody. Skórki powinny zrobić się szkliste, a z wody i cukru powinna powstać odrobina bardzo gęstego syropu. Gotowanie u mnie trwało ok.45 minut, należy pamiętać, by co jakiś czas mieszać skórki.
W międzyczasie mieszamy mikserem pozostały cukier, masło, proszek do pieczenia, mąkę i jajka. Następnie dodajemy przestudzone skórki. Przelewamy masę do okrągłej foremki (22 cm) lub dużej keksówki i pieczemy w 180 st. C. przez od 35 minut.
Przygotowujemy lukier: mieszamy 5 łyżek cukru pudru z łyżką soku cytrusowego i gdy ciasto będzie się studzić na kratce, rozsmarowujemy lukier na jego powierzchni.



I na koniec paski na paskach czyli Stefan na fotelu :)

Komentarze

  1. o! widzę że już się na durszlaku wyświetlasz;)
    kapustka chętnie- tylko bez mięska jak dla mnie;-)
    ale król rośnie Wam jak na drożdżach!

    cieplutkie pozdrowienia ślę

    OdpowiedzUsuń
  2. Wiewióreczko, ale ten mąż ma fajnie. Mój też :)
    Robię bardzo podobną kapustę. Grzyby i suszone śliwki obowiązkowe!

    OdpowiedzUsuń
  3. fajnie tak dogadzać mężom :)

    OdpowiedzUsuń
  4. :):):) cieszę się, że w końcu jestem na Durszlaku :) a memu mężowi trudno dogodzić więc mam codzienne wyzwania :) Stefan jest coraz bardziej wypasiony... i upasiony :P

    OdpowiedzUsuń
  5. To ciasto musi bardzo dobrze smakować! Wygląda bardzo zachęcająco! :)

    OdpowiedzUsuń
  6. ciasto nie wyszło mi, dwukrotny zakalce, wiec próbować nie będę

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. przykro mi :( ja piekłam je raz i jak na zdjęciach widać było ok :)

      Usuń

Prześlij komentarz

Za wszystkie słówka od Was dziękuję :) a za weryfikacje przepraszam, spamerzy nie dają mi żyć :(

Zimowy pilaw z pęczaku - na wizji

Popularne posty